jump to navigation

Presentation av Tidaholms stadsbibliotek 7 februari 2011

Posted by Johan Sahlberg in Presentation.
trackback

Hej!

Jag heter Johan Sahlberg och är en ny skribent för denna blogg.
Jag jobbar på Tidaholms stadsbibliotek, och har gjort detta sedan 2002.
Mina områden är musik, film och givetvis spel.
Är även systemansvarig för vårt bibliotekssystem och får sköta om det mesta som innefattar teknisk anknytning.
Har även en Läs- och Skrivteknisk utbildning så även DAISY-knutna ärenden ligger på mitt bord.

Vi började med utlån av TV-spel februari 2008.
Hade premiären på sportlovet och hade en speldag i vår ”stora sal” med storbildsprojektor med bilspelstävling på Wii.
Blev en riktig succé, så dagen efter hängde det ett helt gäng på låset när vi öppnade upp för utlåningen.

Jag tycker det är en självklarhet att det ska finnas TV-spel på biblioteken.
Det är en sådan stor kultur som fortlöpt i flertalet generationer.
Det är trevligt sätt att umgås och det kan ge många fina upplevelser.

Personligen är jag själv en gamer, och det sedan många år tillbaka.
Började någongång på 80-talet med en Commodore 64.
Kommer aldrig glömma den morgonen när man fyllde år och fick öppna paketet på morgonen.
Koppla in alltsammans i familjens hall och den skarpa blå skärmen som kom upp när man tryckte på ON-switchen.

Efter det har det betats av diverse konsoler och speldatorer under åren.
De bästa spelminnen man fått dock har nog kommit från NES-konsolen, vilket var och är fortfarande en helt underbar konsol vilket jag kände var de första spelen som man verkligen kunde klara och komma till slutet!
Äger fortfarande många av de gamla konsoler och försöker spela lite titt som tätt på dom.

Av de nyare konsolerna äger jag Xbox 360, Nintendo Wii, Nintendo DSi och Playstation Portable.
Det blir väl mest Xbox360 som jag spelar när det kommer nya spel, men även lite Wii.
Föredrar äventyrsspel som gärna har lite pussel och härliga fina miljlöer som man kan drömma sig bort i.
Ett av de bästa någonsin som passar in på detta är spelserien Mass Effect. Kan inte sluta tjata om detta ;)

Jag hoppas kunna bidra med intressanta inlägg här och förhoppningsvis ge lite trevlig läsning.

Over and out –
Johan Sahlberg

Kommentarer

1. Anna T - 8 februari 2011

Välkommen till gänget! :-)

2. salliburka - 8 februari 2011

Tackar tackar! :)

3. biblioanna - 8 februari 2011

Ja, välkommen! :)


Sorry comments are closed for this entry