jump to navigation

Presentation Malmö stadsbibliotek 31 januari 2008

Posted by Mats in Presentation.
trackback

Hejsan jag heter Mats Nordström och är den nya nyss omtalade skribenten.

Vem är du?

Till vardags jobbar jag på avdelningen för skönlitteratur på Malmö stadsbibliotek. Här har jag arbetat sedan jag tog min bibliotekarie-examen i början av år 2000. Jag ansvarar för sf/fantasy för vuxna, tecknade serier för vuxna och är sedan hösten 2005 del i en liten spelgrupp som tillsammans ansvarar för TV-spel. Jag är även spel-lektör för btj.

Hur långt har ditt bibliotek kommit med utlån av TV-spel

Vi har hunnit med en hel del sedan vi började fundera på saken under 2005. Tv-spel till utlån började vi med i januari 2006.  Då köpte vi spel till PS2 och Xbox. Efter ett tag kompletterade vi även med Gamecube. Idag köper vi spel till PS2, PS3, Xbox360 och Wii. Samlingen består just nu av någonstans mellan 7-800 spelexemplar och vi har just passerat 40.000 spelutlån sedan starten. I höstas var med i det stora evenemanget Spelfest som lockade många besökare. Nu till sportlovet kör vi vårt första egna större arrangemang här på biblioteket. Det kallar vi Frispel.

Vad är dina argument för att bibliotek ska låna ut TV-spel?

Kort och koncist. För mig har spelmediet en helt naturlig plats på biblioteken. Det är ett enormt intressant medium som spelar en viktig roll i allt fler människors liv.

Ser du några argument emot?

Nej. Jag kan argumentera för varför vi inte köper in vissa speltitlar, men spelmediet i sig ser jag inga argument emot.

Spelar du själv?

Javisst gör jag. Spelandet går i perioder och eftersom jag tycker bäst om spel som kräver tid och uppmärksamhet spelar jag mest de gånger jag vet att jag kan sitta ostört i ganska många timmar i sträck. Helst spelar jag tillsammans med min sambo och då blir det gärna actionspel i stil med Halo. Episka rollspel i stil med Final Fantasy XII är också sköna att leva sig in i och strategispel som Civilization 4. Sedan blir det förstås en del spelande i min roll som lektör för btj också.