jump to navigation

Bevakning av nya spel – hur gör ni? 19 september 2010

Posted by Anna S in Biblioteksspecifikt.
trackback

Satt nyss och beställde spel och funderade över hur jobbet som ligger bakom innan man trycker på köp-knappen (för att inte tala om tiden det sedan tar innan första låntagaren kan låna spelet).

Hur bevakar ni nya spel? En av våra assistenter är en riktig gamer så honom kan jag ta god hjälp av när det gäller ”gamers-spelen”. Övriga spel bevakar jag genom diverse spelförsäljare och spelrecensionssajter men det är svårt att få en bra överblick av vad som är på g. Man kan dessutom inte lita på recensioner av licensspel eller sk barnspel eftersom recensenterna ofta bedömer spelet efter hur en gamer skulle gilla spelet. Jag vill ju såklart att vi köper in så bra och intressanta spel som möjligt för de pengar vi har. Och med ”bra spel” menar jag spel som man inte tröttnar på efter 10 minuter, tex inte att det nödvändigtvis är tekniskt avancerat eller att kontrollerna funkar perfekt. Många av de spel jag gillar kan jag svära högljutt över kontrollerna men trots det ändå sitta timvis och spela.

Hursomhelst: hur gör ni?

Kommentarer

1. owly3 - 20 september 2010

Om jag behöver snabb information om ett spel brukar det bli IGN eller Gamespot. Där finns spelares betyg så väl som experters. Annars så håller jag mest ”Allmänt koll” med hjälp av tidningsbilagor, PC Gamer m.m. Eftersom jag har en ganska begränsad budget så blir det svårt att välja ibland. Sen uppmärksammar jag även vad folk lånar så klar :-) och får enstaka inköpsförslag. Jag köper in Wii, PS3 och XBOX360. Vi har fortfarande PS2 men jag köper inte in några nya spel i det formatet.

2. Johan Sahlberg - 20 september 2010

Jag (Tidaholms stadsbibliotek) är ju personligen mycket insatt i spelvärlden eftersom man har ett personligt intresse. Så det mesta snappar man ju upp automatiskt. Det är väl värre för de bibliotek som inte har någon ”spelnörd” på biblioteket som kan ha hand om det. Då är det nog lite värre kan jag tänka mig.
Men som tidigare inlägg beskrev, så är IGN och Gamespot och även Gametrailers bra sidor som man kan dra nytta av. Tidningen LEVEL har vi här på biblioteket sedan SuperPLAY la ner förra året.
Den har mycket bra i sig för både nya och gamla spel och har mycket bra att förmedla.
Vi köper nu mera oxå bara in spel till PS3, Xbox360 och Wii eftersom PS2 känns på utgång.

3. owly3 - 20 september 2010

Ett tips är även tidskriften Gamereactor, det är en speltidning på svenska som man kan ladda ned i PDF-format http://www.gamereactor.se/tidningen/pdf/ Den är inte så tjock men gratis är ju gott…

4. Mats - 21 september 2010

Jag brukar ofta börja med att skumma nyhets och kommande-listorna på discshop. Spel som jag inte känner till sedan tidigare söker jag lite nätrecensioner hos gamespot, gamerankings och gamereactor främst.

Level är som Johan säger en riktig höjdare.

/Mats

5. Anna T - 23 september 2010

Personligen tycker jag att för stor del av Level handlar om retro (äldre spel från 80-90-talet med hög nostalgifaktor) Jag har inget emot att läsa en artikel då och då men när det utgör en tredjedel av tidskriften… Provade den stora (och dyra) tidskriften Edge Magazine (prova http://www.next-gen.biz/ hemsidan kan vara nere). Det var intressant men inte värd pengarna om man inte var extremt intresserad av spelindustrin så väl som spelen. Då räcker det med deras dagliga nyhetsbrev.

6. biblioanna - 21 oktober 2010

ungefär som jag då… men jag tycker fortfarande inte att det räcker till. Bevakningen av de smala titlarna, recensioner av ”barnspel” är dåliga helt enkelt.

7. vasterasstadsbibliotek - 16 december 2010

Snabbast och bäst på spelbevakning i sverige måste nog Gamereactor vara. Både hemsida och tidning är snabba och aktuella.


Sorry comments are closed for this entry